LAGAR, REGLER, NORMER... LIVET

Först ska man gå i skolan i 12 år av sitt liv och kämpa ihop så bra betyg som möjligt. Sen ska man ta studenten, sen direkt veta vad man vill, och gå i skolan IGEN i 2-10 år till. Sen ska man hitta ett jobb, jobba där, träffa sin stora kärlek, köpa hus, gifta sig, skaffa barn, ta hand om barnen och lära dem att göra samma sak som man själv gjort. Sen får man barnbarn, sen ska man träffas på massa högtider och vara barnvakt ibland, sen blir man jättegammal, sen dör man.


Så ska alla människor leva. Helst. Och under hela den här tiden får INGET gå fel, för då passar man inte riktigt in. Man får inte göra nåt kriminellt, man får inte hamna i missbruk, man får inte skilja sig, man får inte låta bli att skaffa barn, kort sagt man får inte vara annorlunda, man ska helst inte göra det man helst vill om det sticker ut för mycket. Man ska ha en perfekt relation med hela sin släkt, annars får man skämmas.
Det börjar ju bli väldigt inne att vara annorlunda, men frågan är hur långt det sträcker sig. Grunderna finns ändå där.


Bara ett exempel, det här med barn. Folk kan verkligen bli chockade och förvirrade när man säger att man vill vänta med barn tills man är lite äldre, typ närmare 30 (som tjej). Jag glömmer aldrig när jag fick den här kommentaren:
- Men vad ska du göra istället? Vad är det du vill göra så himla mycket innan dess?
Ja, då kan jag faktiskt berätta att det finns mycket annat att göra här i livet än att skaffa barn. Även fått den här:
- Men allt det kan du väl göra med din familj? Eller vill du festa och knulla runt? Hur kul är det?


Då kommer vi till det: OLIKA SYN PÅ LIVET.
Jag tycker faktiskt inte att den där mallen som jag inledde med känns särskilt jättekul. Inte så pass kul att jag vill göra det NU. Jag vill ha man och barn, men inte nu. Jag vill göra det JAG vill först. Och nej, man kan inte göra det med sin familj, inte på samma sätt. För då måste man ta hänsyn till ett flertal andra i en väldigt stor utsträckning. Och det är inte fel att vara egoistisk när det gäller att följa sin dröm.
Livet handlar inte bara om det där... Eller, let me refrase: Jag vill inte att mitt liv endast ska handla om det.
Man har bara ett liv (vad jag vet) och jag vill att mitt ska vara fyllt med äventyr. Göra udda saker, resa, se massa platser, när jag tänker på det så kan jag räkna ihop så många platser att det nästan blir halva jordklotet. Om inte mer. Det bästa jag vet är att se nya saker, göra nya saker, träffa nya människor. Det är verkligen det bästa jag vet med livet. "Festa och knulla", ja, det ingår väl! Men det är verkligen inte det som jag vill med mina resor. Det är inte det som är poängen. Man är väldigt trångsynt om man tror att det är det enda man kan göra i andra länder.


Livet handlar om att uppleva saker för mig. Men jag blir ifrågasatt för det, hela tiden. Både av familj, vänner och folk jag inte känner.


Jag tror att människor i allmänhet blivit väldigt insnöade på den där mallen. Av nån anledning så ses den som idealet. Jag fattar inte hur det ens har varit möjligt att skapa en mall för hur ALLA människor ska leva. Det finns ju så otroligt många människor, och alla borde ha en alldeles egen mall. En HELT egen.
Och vem är du att ifrågasätta vad jag vill med mitt liv? Ingen har rätt att ifrågasätta vad någon annan gör med sitt liv, så länge den gör saker som är bra för den själv. Annars är det ju mänskligt att ifrågasätta för att man är orolig osv.


Finns det ens några borden, egentligen?

Kommentarer
Postat av: nea

jag blir så trött på sådana människor, som ska lägga sig i ens liv osv. Man gör som man själv vill, ingen kan ju säga vad som är bäst för en själv. Jag säger som du, jag vill ha allt det där, men inte nu! Jag vill också leva livet först!

2010-12-29 @ 12:46:17
URL: http://videotape.devote.se
Postat av: Linda

Du är så bra på att skriva! Vet du vad du borde göra me ditt liv? SKAFFA BARN O MAN O VA TYST!!!

Hehehehhehehehe nejmen. Skojar!

Du borde bli politiker! En ultimat politiker hade du blivit med så mycket bra åsikter som du har! Helt seriöst nu, du borde testa det och få ditt namn hört! :)

2011-01-04 @ 22:06:11
URL: http://lindanixon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0