I NÄSTA LIV

När jag var ute på skogspromanad med Madde kom jag fram till att min dröm hade varit att vara antingen en:
Flyttfågel
Björn
Snigel

Vad kan vi dra för slutsatser av det? Jo, att jag inte är gjord för vinterhalvåret och att jag därför skulle antingen vilja flyga bort till varmare länder med mina kompisar, eller äta mig fet hela sommaren för att sedan lägga mig i min grotta och sova ända till våren. Perfekt liv, jag hoppas jag blir en björn eller flyttfågel i nästa. Dvs om jag föds i ett land som har vinter. Fast en flyttfågel hade i vilket fall varit perfekt att vara.

En snigel hade varit nice att vara för att man kan gå vart man vill men ändå är man alltid hemma. Perfekt! Att man är så långsam ser jag bara som ett plus, man behöver aldrig ursäkta sig för alla vet att en snigel är långsam. Och tänk, man får ju hela tiden ut det ultimata av varje resa! Tänk vad mycket man får vara med om och se innan man når målet (samma sak med flyttfågel). Förhoppningsvis blir man inte ihjältrampad eller uppäten men nu skulle vi bara titta på det positiva. Vad händer med sniglar på vintern? Alla kan ju inte dö för då hade det ju inte funnits några sniglar sen. De kanske också går i ide. Nice. Och jag hade endast ätit blad och grönsaker, inte andra sniglar eller bajs och sånt. Ok?

Åh, alltså TÄNK att vara en flyttfågel, vad underbart. Alltid vara i ett varmt och skönt land och när det är dags att resa så är det gratis och man har alltid en massa kompisar med sig. Sen pausar man på mysiga ställen, äter lite, sover, kanske ser sig lite omkring och sen ger man sig av igen. Och tänk att kunna flyga. Helt perfekt.
Ser inte jättemycket fram emot att äta insekter men jag kan ju kanske bli en fin fågel som endast äter rester från restauranger och sånt. För eftersom jag alltid kommer vara i ett varmt land så kommer det alltid att finnas uteserveringar tillgängliga. Och fåglar älskar fisk, precis som jag!

Och vad skönt det skulle vara att vara en björn. Aldrig frysa för man är så tjock med en så varm päls. Och knappt aldrig vara rädd för alla andra har sån respekt för en. Äta massa goda bär och fisk och bara gå och gotta sig och ha MÅLET att bli så tjock som möjligt! Perfekt. Sen när man känner att kylan kommer så tänker man "jahapp, dags att dra sig tillbaka" så går man in i sin grotta, längst in, kurar ihop sig, har massa drömmar och när man vaknar igen så är det vår! Helt underbart.

Ja. Något av dessa tre vill jag bli :) Bye!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0