HOLLANDAISESÅS

Jag är så förbaskat sjuk så ni kan inte ana. Jag har mått så illa, haft feber, ont i halsen och jag har spytt. INTE kul. Har inte kunnat äta knappt nånting alls men efter att Yamina tjatat lite på mig kom jag fram till att jag borde äta något. Låg i min säng och försökte ivrigt komma på något som jag var minsta lilla sugen på.

Plötsligt slog det mig. Jag ville äta ris med hollandaisesås. (har ingen lax hemma)

Gick ut i köket för att förbereda men upptäckte att jag inte har nån hollandaisesås hemma, vilket gjorde mig ganska förvånad eftersom jag alltid brukar ha det. Då kom jag ihåg att någon person någon gång sa till mig att det är väldigt enkelt att göra sin hollandaisesås själv. Så jag gick in på recept.nu där jag mycket riktigt, hittade ett väldigt enkelt recept. Det bestod endast av smält smör, vatten, citronsaft, äggula, salt och vitpeppar.

Nu till mitt väldigt korkade misstag. Jag har inget smör hemma och orkade inte gå ut trots att jag har ett livs 3 minuter från mig. Ville inte riskera att spy ner nån. Så vad gjorde jag? Jo, jag gjorde en egen blandning av rapsolja och grädde.

Det hela såg väldigt bra ut och jag såg fram emot min måltid, tills det var dags att provsmaka såsen. Det var ju inte superäckligt men det var verkligen inte gott. Antingen var det min konstiga blandning som var orsaken eller så är hemmagjord hollandaisesås helt enkelt inte alls lika god som köpt.

Kan inte riktigt förklara smaken. Men det kändes som det var nåt som fattades, vilket kan ha varit äkta smör.
Eller kanske aromämnen och förtjockningsmedel?

Så, ja, nu sitter jag här med en massa ris utan tillbehör. Sånt är livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0