ARBETSFÖRMEDLINGEN

Imorse när jag lyssnade på DinGata (bästa radiostationen) pratade de om att vara arbetslös och om arbetsförmedlingen. Många, de flesta skulle jag säga, klagar ju på arbetsförmedlingen. Inklusive jag själv. Man hör massa negativt om det på nyheterna osv.

Men jag måste faktiskt säga att jag har blivit positivt överraskad för första gången. Jag går nu nämligen en  utbildning på 6 månader som jag fått genom arbetsförmedlingen. Handelscollege heter den där man under 3 månader utbildar sig inom service och handel och sedan har 3 månaders praktik. Skitbra grej tycker jag!

I den ingår bland annat det här:

- Branch och produktkunskap
- Inköp och varuhandtering
- Butiksekonomi
- Skyltning och marknadsföring
- Dansk arbetsmarknad (bra för oss som bor i Skåne och speciellt Malmö)
- Kommunicera och räkna på danska

Så jag tycker att alla som är arbetslösa och inte är inskrivna på arbetsförmedlingen absolut ska ge det en chans, och absolut gå med i jobbgarantin för unga, där man får välja mellan olika projekt att vara med i. Om man är som jag, dvs aldrig jobbat i butik/hotell (man kan även praktisera som t ex receptionist) förut men skulle vilja prova på det så är ju just den här utbildningen ett plus att ha i sitt CV.

Ett tips helt enkelt!

Kommentarer
Postat av: Frida

Wow! Hade ingen aning om att det fanns, låter ju skitbra :D Speciellt räkna och kommunicera på danska, det skulle jag vilja kunna.

2011-03-04 @ 08:29:58
URL: http://fridahorney.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0