SE HÄR: SVENSK VÅRD AKA SKIT

Jag är fortfarande ganska jättesjuk men det blöder i alla fall inte när jag kissar längre :D

Jag hade alltså rätt (såklart), det var urinvägsinfektion på G och det var ingen mild en heller. Vill klargöra för alla som inte vet att det är bland det värsta som finns. Tänk dig den gången var som allra värst kissnödig och du nästan kissade på dig eller faktiskt gjorde det. Så känns det KONSTANT oavsett hur mycket du kissar. När du väl kissar är det en sån smärta att man måste skrika. Jag bet mig själv i armen av smärta igår och har fortfarande märken idag. Så ont gör det!

Om Sverige inte varit ett så komplicerat land så hade inte jag behövt utstå tortyr igår utan jag hade fått min penicillin på mindre än 4 timmar, som det tog igår.

Först telefonkö till DEN ENDA öppna vårdcentralen på kvällar och helger i hela Malmö, 30 minuter.
Sedan samtalet där jag försökte få in i sköterskans skalle hur jobbigt jag hade det, 20 minuter. Fick då en tid bokad som i början var absolut omöjligt men som efter dessa 20 minuters samtal var fullt möjligt.
En timme efter samtalet befann jag mig på vårdcentralen exakt 16.00 vilket var angedd tid. Läkaren skulle jag träffa 16.30.

(Vill här emellan tillägga att jag haft urinvägsinfektion flera gånger förut så jag var säker på att det var det. Men doktorn måste ändå "undersöka" mig, som sköterskan sa. Kom ihåg denna parentes.)

Kom fram till luckan 16.30. Där satt en babbelbyxa till kärring som inte förstod sig på datorn. Bakom henne ett helt gäng läkare/sköterskor som gjorde absolut ingenting mer än att skämta med kärringen om att hon skulle lugna ner sig osv. (Fascinerande när väntrummet var PROPPAT med folk)
Hon hittade inte mig i datorn helt enkelt. Hennes babblande och deras skämt tog ca 15 minuter.
Kom ihåg att jag under den här tiden håller på att kissa på mig.

Dags för urinprov, 2 minuter.

Väntar på läkaren. Kommer fram en sköterska som säger:
Din läkare har glömt dig så han har gått hem. Men vi ska försöka hitta en annan till dig.

När klockan är 16.50 hämtar hon mig till en sal där jag igen ska vänta på läkaren.

Läkaren kommer 17.30. En man.

För det första frågar han "vad kan jag hjälpa dig med?"

Så ingen har alltså berättat vem jag är eller vad jag söker hjälp för och de har inte fått svar på mitt urinprov vilket är hela grunden för hans bedömning. Ett sånt prov tar 2 min att få svar på.

Jag säger att jag har uvi och behöver penicillin. Han frågar då
- När hade du din mens senast?
- 3,4 veckor sen
- *tittar på mig som att jag är korkad* så du tror inte att det bara är mensen som ska komma?
- Va? Nej? Det är skillnad på mens och uvi. Jag har uvi.
- Ok men då har du nog det. Jag skriver ut Furudantin till dig.
- Ok ja det är den jag haft innan.
- Jaså har du haft uvi förut?

(Det har jag berättat för sköterskan på telefon, sköterskan i luckan plus att det borde stå i min journal som han borde läsa innan han skriver ut läkemedel)

- Ja flera gånger.
- Ok då kan du gå till apoteket och hämta ut penicillin där.

*ÖPPNAR DÖRREN OCH GÅR HALVVÄGS UT* (alltså vafan...)

- Var det klart nu då eller?
- *ropar utifrån* ja, tack för mig!

Hans "undersökning" som sköterskan påstod var så viktig tog MAX 30 sekunder. Max.

Jag tar mig till apoteket där det bara är 2 nr framför mig. "Yes" tänker jag "det här kommer nog gå snabbt". Näe.

För de två numren framför mig bestod av en kvinna som ville veta allt om alla läkemedel i hela världen och två skånska bönder till män som SJÄLVKLART känner apotekskvinnan så det var tvugna att ha kafferep.

Efter kafferepet kom de på att de var där för att hämta ett recept till en vän som inte är folkbokförd i Sverige. De ringer honom. De lägger på. De ringer igen. Han vill ha ut alla mediciner. Han ändrar sig och vill bara ha en. Apotekaren hittar inte receptet. De måste fylla i massa papper. Kafferep igen.

Jag var hemma 18.45.

För en grej som skulle tagit sammanlagt en kvart om allt bara varit LITE smidigt. Och inte totalt inkompetent.

Mitt tips till Sverige: Få aldrig uvi på en helg. ALDRIG.

Men den läkaren, seriöst.. Han måste köpt sitt certifikat. Och han som glömde mig och gick hem..?

OCH JA! Jag skyller ALLT det här på moderaterna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0