SVENSK STELHET VS GOSPEL

Svensk stelhet... alltså ibland är det så ultratråkigt att det nästan blir roligt. T ex när den uttrycks på ett dansgolv. Eller när man märker att någon blir helt chockad över att man säger nåt trevligt till den.

Men en grej med det som är tråkigt som aldrig ens kan bli kul är när folk går in i en! SPECIELLT när det är en stor buffel till man som går in i t ex mig, eller nån annan med mindre storlek än han själv. Eller varför inte alla dessa stroppiga tjejer som tänker "jag är så snygg så jag kan bete mig hur jag vill" (tyvärr är de ju aldrig ens det) som fokuserar blicken så mycket det bara går rakt fram och tror att om de låtsas riktigt mycket att de inte ser en så är det ok.

Det här med att gå in i folk kanske inte hamnar under kategorin svensk stelhet utan kanske egentligen borde ligga under dålig attityd. Det har i alla fall hänt två gånger idag:
1. Jag, Linnea och Karina var på väg från skolan till tåget. En man som var 2 m hög och 2 m bred kommer mot oss. Eftersom det var fullt av slask överallt och jag hade mockaskor på mig så försökte jag undvika att gå i det värsta. Av nån anledning orkade inte han flytta sina stora feta ben ett steg åt vänster utan ville istället gå rakt in i mig. Nu vet jag hur snön känner sig när den blir bortskövlad.
2. När jag och Linnea sen gick på stan skulle vi gå över ett övergångsställe. Återigen försökte vi att inte gå i det värsta slasket och för att koncentrera sig på det så tittar man ju ner, annars ser man inte slasket. En annan man gick då rakt in i Linnea och det var inte för att han tittade ner för det gjorde han inte utan det var bara för att jävlas. Dessutom var han tvungen att trycka in sin armbåge i Linneas mage.

Det är ofta även stora feta män som tränger sig före mig i busskön. Det gör mig förbannad. Har alltid lust att skrika klassikern "ey du! ge dig på nån i din egen storlek!" men det blir aldrig så utan brukar istället bli att jag muttrar lite för mig själv "amen vafan...". De lär ju aldrig ens höra det eftersom deras öron är så högt upp i förhållande till min mun.
Men nu får det vara nog. Nästa gång det händer ska jag säga ifrån och rapportera det här i bloggen. Om ingen nånsin säger till så kommer de ju bara fortsätta att buffla sig fram. AH! Blir så less.

I alla fall, min poäng var egentligen tänkt bli att riktig gospel är motsatsen till den svenska stelheten. Jag tror (åh! vad skönt att få använda de orden. har nämligen inte fått göra det de senaste dagarna i alla skolarbeten) att jag ska söka upp en gospelkör här i älskade Malmö och joina den. Har sjungit gospel EN gång och det var så sjukt kul. Fick värsta kicken!
Hoppas bara att det finns nån nice och inte bara såna typiska wannabe körer präglade av svensk stelhet.


 
Ska ge dem en sån här blick också. Ja det ska jag.


Kommentarer
Postat av: nea

Hände mig också häromdan när jag gick hem från hemköp! Och jag kunde inte gå mer åt sidan eftersom vägen med farliga bilar och cyklister var där. STENHÅRT bara BOM gjorde svinont, gubbaknävel!



Fast du gjorde också en typisk svensk grej, att bara mumla för dig själv ist för att säga till! Så ja, gör det nästa gång :D



Idag berättade min klassmate Johanna att hennes pappa är från spanien, och när han kom hit så fick typ hennes mamma säga till alla "han är inte van vid det här" Han ville typ gå in till grannen och laga mat med dem. Och tycker att vi lever efter vår kalender, att man måste boka in 2 veckor innan för att ta en kaffe. haha, roligt med kulturer

2010-01-28 @ 21:56:29
URL: http://kalasnea.blogg.se/
Postat av: Jen

sa du nåt då? du får också säga till nästa gång! hjälper ju som sagt inte bara om en gör det

2010-01-29 @ 09:29:52
URL: http://illsnaphisneck.blogg.se/
Postat av: carre!

jag tänker bara på han på tågstationen i karlshamn ._.

2010-01-29 @ 14:49:01
URL: http://inrainbows.devote.se
Postat av: nea

haha blev du sur eller! nej, jag bryr mig inte så mycket om det mer än just när de går in i en. Vill de vara surisar som gör sånt får de väl göra det då. Hjälper nog inte fall man säger till. Eller jo, han kommer nog tänka på det nästa gång vi ses på gatan (!)

2010-01-30 @ 14:40:25
URL: http://kalasnea.blogg.se/
Postat av: Jen

hahahaha men snälla varför skulle jag bli sur? hahahahaha jajaja what ever!

2010-01-31 @ 01:55:39
URL: http://illsnaphisneck.blogg.se/
Postat av: Jen

Carre, ahahaha ja och han i leksaksaffären då "vill du sitta i knät eller" hahahaha det är bland det roligaste som hänt! Han överdrev ju, du nuddade knappt honom och det va ju inte direkt med flit xD hahahahaha jag dör

2010-01-31 @ 01:57:44
URL: http://illsnaphisneck.blogg.se/
Postat av: nea

nej jag vet inte. ditt svar "lät" sjukt bittert :P jason är dj på babel på ons!

2010-01-31 @ 13:32:49
URL: http://kalasnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0