PYSSLINGAR

Haha, god morgon. Vaknade 11.30. Och jag sov inte alls vid 23 igår, såklart. För jag chattade med Yamina och Oscar till 02.30. Haha! Jag älskar att det finns internet. Fullkomligt älskar det. 

Och ni som hängt med vet att jag har Astrid Lindgren-abstinens. Alltså, det låter säkert som något jag bara säger, men jag har verkligen det! Jag får det ganska ofta nu för tiden eftersom när jag bodde i Asarum hade jag ALLA hennes filmer utom typ 3. Så när jag blev sugen kunde jag bara ta fram en och kolla!

Jag har velat se Nils Karlsson Pyssling i 3 månader men nu har jag även börjat längta efter Madicken. Haha. Måste ta tag i detta... 

Älskar pysslingar och berättelser om dem!
Trolltider, Nils Holgersson, Teskedsgumman, Tumme-Lisa, Kalle Stropp och Grodan Boll (haha), Peter och Petra, Rumpnissarna i Ronja Rövardotter... Mormor brukade läsa Tomtebobarnen, Putte i Blåbärsskogen och andra gamla sagor för mig som också handlade om pysslingar. Det var det bästa som fanns, när Mormor och Morfar läste sagor.... Elsa Beskow är ju också helt fantastisk...

Någon som vet fler berättelser om pysslingar??? Ja, jag är ett freak.

När jag var liten skrev jag egna berättelser om pysslingar och önskade att jag själv var en! Haha :D

Skit också.. Nu blev jag sugen på att se alla de jag nämnde...

Jag skulle kunna ta hit alla mina filmer till Malmö men de är ju VHS så de tar hur mycket plats som helst plus att de väger ton. Bajs...

Jaja! Nu ska vi se om jag kan äta lite frulle, sen ska jag städa mitt rum som jag tänkt göra i en vecka. Ikväll ska jag och Ellen mysa runt Möllan hade vi tänkt. Ciao!


- Putte i Blåbärsskogen av Elsa Beskow


Men kvällarna blir mörka, och månen lyser klar,
han blickar ner på barnen så underlig och rar.
De står och ser tillbaka med fingrarna i mun,
Tills mor fått dem i sängen och vyssar dem i blund.

Där bor små fina älvor bak mossig jättesten.
De kommer fram och dansar ibland i månens sken,
och tomtebarnen tycker att inte någonting
kan vara lika vackert som älvorna i ring.

Så lätt och späd är älvan, men tomten tung och tjock,
det märktes härom afton, de skulle gunga bock.
Fast älvorna var åtta och barnen bara två
det inte ville lyckas att väga jämnt ändå.

- Tomtebobarnen av Elsa Beskow

Kommentarer
Postat av: Nea

Trolltyg i tomteskogen!!!

2010-09-05 @ 19:00:32
URL: http://Videotape.devote.se
Postat av: Carre

Är inte plupp pyssling?

2010-09-06 @ 19:24:59
Postat av: Jennifer

Vem tusan är Plupp? Detta ska kollas upp! (riiiiiiiiim)

2010-09-07 @ 17:35:58
URL: http://illsnaphisneck.blogg.se/
Postat av: Carre

Han den där med blått hår! :)

2010-09-08 @ 21:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0