ÄKTA PÄLS

Oh så fint det låter. ÄKTA PÄLS!

- Vilken fin jacka du har.
- Tack, det är äkta päls! 

Alternativt:

- Tack, det är äkta päls. Päls är dyrt! Och JAG hade råd att köpa det! Jag är rik! Haaaa haaaaa!

Och säg mig bara, HUR blir det bättre helt plötsligt bara för att du köper en päls som är begagnad? Det är nog bland det dummaste jag har hört. 
Det ENDA som händer är att dina pengar då inte går till tillverkaren, utan de går till t ex Myrorna. And your point is?

Du sponsrade alltså inte pälsindustrin när du köpte den, tekniskt sett. Men du går ju runt med en pälsjacka som har krävt att massa djur fått dö bara för att folk som du vill ha den på sig och visa upp sig. Genom att ha den på dig är du ju för fasen som ett vandrande plakat som säger "PÄLS ÄR OK". 

Så försök inte gömma er genom att skylla på att den är begagnad. Du köpte den av precis samma anledning som första köparen gjorde.

Och: Man äter inte RÄV, man äter inte SÄL, man äter inte MINK, man äter inte ILLER, man äter inte CHINCHILLA, man äter inte TVÄTTBJÖRN, man äter inte BÄVER, man äter inte MÅRDHUND.

Man äter alltså inte något av alla de djur som dör för att ni vill ha era tjusiga pälsar! MAN DÖDAR DJURET (inte ens alltid man gör det) TAR PÄLSEN OCH SLÄNGER BORT DET! Man föder upp dessa varelser på ett hemskt sätt, tar pälsen och slänger bort dem. 

Så sluta försöka komma med kassa ursäkter, det är i så fall bättre att säga "jag bryr mig inte om djur". Lätt som en plätt!

Det finns 6000 pälsfarmer i EU. EU står för 67% av den globala minkproduktionen och 70% av rävproduktionen. Vänsterpartiet och Miljöpartiet är de enda partierna i Sveriges Riksdag som vill förbjuda pälsdjursuppfödning.
(källa: wikipedia och www.fria.nu)


Här är några av de djur man använder i pälsindustrin. Så fina små djur som plågas och dör helt i onödan.

Kommentarer
Postat av: Karin

Åh, minns att min gammelmormor hade en hel jävla räv hemma, en sån man slängde runt halsen. Den hade både klor och ögon kvar. :( där går min gräns, haha... Jag har min älskade skinnjacka, den är av ko. Och jag älskar den. Och jag har haft fejkskinnjackor också men fan, det funkar inte. Vill så gärna tro att min jacka var glad.

Och sen finns det så mycket mer att tänka på... Pm man inte vill att djur ska lida vill man väl inte att människor ska göra det heller - alltså ska man typ göra tyger själv och sy alla kläder själv. Där hjälper det ju inte heller med 2d hand liksom, barnen i Malaysia jobbar ändå tolv timmar om dygnet utan mat med att sy den där jävla tröjan nån gång...

Jävla skitvärld. :((

2011-11-23 @ 20:47:13
URL: http://lovebird.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Svar: Så sant så Karin, håller helt med dig. Skillnaden på en ko och en mink är ju också att HELA kon tas tillvara på. Varenda liten del. På minken tar man bara pälsen och slänger resten. Sen kan man ju samtidigt diskutera hur mycket kött som slängs i butiker, skolor, sjukhus osv....

Och ja hela livsmedels- och klädindustrin och alla andra grejer som innebär hemska arbetsförhållanden är ju helt fucked up. Jag önskar att alla såna grejer hade varit lika enkla att välja bort som pälskragen och pälsjackan!

2011-11-23 @ 21:03:59
URL: http://illsnaphisneck.blogg.se/
Postat av: linnea

det är så hemskt :( säger som Karin, jävla skitvärld

2011-11-23 @ 21:12:29
URL: http://popgodis.wordpress.com
Postat av: Karin

Ja alltså man KAN välja bra och smarta kläder också.... Om man vill betala två tusen för en tröja. :)))

2011-11-23 @ 21:42:43
URL: http://lovebird.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0